Найчастіші питання щодо обслуговування дискових гальмівних механізмів
- У гальмівній системі важлива якість функціонування всіх вузлів
- Твердження, що шум або скрип виникає внаслідок неякісних гальмівних колодок або заміни, часто не відповідає дійсності
- Крім заміни деталей необхідне регулярне профілактичне обслуговування та проведення сервісних процедур
- Огляд гальм необхідний мінімум 2 рази на рік
- Крім компонентів гальмівної системи необхідно також перевіряти суміжні деталі підвіски та кермового управління
Компанія Bosch має майже 100-річний досвід розробки й обслуговування гальмівних систем. У 2017 році виповниться 90 років першому підсилювачу гальм, розробленому Bosch. У Навчальному центрі компанії фахівці автомобільних СТО проходять різні курси з діагностики та ремонту гальмівних систем. Спираючись на великий досвід викладання і спілкування з користувачами, експерти Bosch зібрали найбільш популярні питання, пов’язані з обслуговуванням дискових гальмівних механізмів автомобіля. Коментує спеціаліст Навчально-консультаційного центру Bosch з гальмівних систем Вадим Довгий.
Чому гальма починають скрипіти? Чи правда, що шум при гальмуванні виникає через гальмівні колодки?
І так, і ні. Це поширена, але не єдина причина. Шум при гальмуванні виникає за рахунок вібрацій і резонансу різних деталей гальмівної системи, підвіски і рульового управління.
Крім того, якщо скрип з’явився після тривалої експлуатації, на деяких колодках починають видавати звук спеціальні індикатори зношення, що сигналізують про необхідність заміни колодок.
Якщо після заміни колодок з’явилися звуки, чи означає це, що нові колодки погані?
Думати, що звуки видають погані, неякісні колодки, у корені невірно. Гальмівна система – це єдине ціле. Вона працює, як оркестр. Вібрації у роботі гальм неминучі, при цьому окремі компоненти системи можуть працювати безшумно. Але коли у різних місцях потроху накопичується зношення, починають вібрувати і вступають у резонанс відразу кілька деталей – гальмівна система починає «звучати» на повну. Це можуть бути колодки, диск, тяги, сайлентблоки, стійки стабілізатора і навіть амортизатор. Тому у разі виникнення шуму необхідно оглянути всі компоненти. Більше того, якщо поставити одну і ту саму колодку на різні автомобілі, на одному вона може вести себе ідеально, а на іншому – вступати у резонанс з іншими деталями.
Дуже часто шум походить від гальмівного диска, оскільки він має дуже велику площу і виступає як свого роду динамік. Однак завжди потрібно розглядати гальмівну систему в комплексі.
Чи вирішується проблема заміною гальмівних колодок і дисків?
Тільки після перевірки всього гальмівного механізму. Якщо поставити нову деталь на несправний механізм, вона не буде добре працювати.
З яких ще причин може виникнути шум гальм?
У автомобіля можуть бути просто перетягнуті колісні гайки. В результаті перетяжки «поведе» диск, з’явиться биття. Це теж може привести до виникнення шуму! Тому одразу точно назвати причину звуків неможливо. Кожен випадок індивідуальний, завжди необхідна комплексна діагностика.
Наскільки часто потрібно оглядати гальма?
Огляд гальмівної системи необхідний мінімум 2 рази на рік. Доцільно проводити профілактичний огляд під час сезонної зміни коліс. І, звичайно, варто звернутися в сервіс, якщо при гальмуванні з’явилися шуми або інші проблеми.
Також значної уваги потребує гальмівна рідина. Зниження рівня рідини у бачку є ознакою зношення колодок і дисків, або може вказувати на інші проблеми в системі. Крім основної своєї функції, гальмівна рідина також захищає деталі системи від корозії, тому вимагає періодичної заміни.
Інтервал заміни гальмівної рідини вказується в інструкції з експлуатації автомобіля або мотоцикла і зазвичай становить від 1 до 3 років, в залежності від її типу. Однак об’єктивно оцінити властивості гальмівної рідини допоможе вимір температури кипіння. Зробити це можна тільки за допомогою спеціального тестера, наприклад, тестера Bosch BFT-100.
Як правильно обслуговувати дискову гальмівну систему? Якої профілактики вимагає гальмівна система, щоб уникнути виникнення скрипів?
Навіть якщо заміна дисків або колодок не потрібна, сервісні процедури подовжують їх ресурс. Мінімум, який необхідно зробити автомеханіку під час обслуговуванні гальмівної системи, – демонтувати супорт, перевірити стан всіх компонентів, а також видалити бруд і нанести в потрібні місця мастило. Крім перевірки гальм необхідно також перевірити деталі підвіски і рульового управління (колодки, диск, тяги, сайлентблоки, стійки стабілізатора, амортизатор тощо).
Дуже часто шуми виникають саме тому, що профілактичне обслуговування гальмівної системи не проводилося.
Чи потрібно використовувати мідне мастило?
Всупереч активного застосування як автолюбителями, так і фахівцями автосервісів, використовувати при обслуговуванні гальмівної системи мідні або будь-які інші металомісткі мастила не рекомендується. У процесі експлуатації між різними металами виникає електрохімічна реакція, в результаті чого деталі починають окислюватися, з’являється корозія. Це призводить до того, що колісні диски «прикипають» до маточини або гальмівного диску, втрачають рухливість колодки і супорт в направляючих. Крім того, мікроструми, що виникають у процесі електрохімічної реакції, можуть негативно впливати на роботу електронних гальмівних систем ABS / ESP. Тому для уникнення проблем рекомендується використовувати спеціальне мастило для механізмів гальмівних систем Bosch Superfit. Воно не містить металів і кислот, захищає деталі від корозії.
Які переваги мають гальмівні диски із покриттям?
Покриття на преміальних гальмівних дисках збільшує корозійну стійкість і термостійкість, що подовжує термін служби диска та гальмівної системи в цілому. Такі диски не потребують попереднього очищення поверхні перед установкою.
Чи можна використовувати на всіх автомобілях керамічні колодки, які застосовуються на спортивних моделях? Чи є фрикційні матеріали універсальнами?
Фрикційні матеріали не є універсальними, тож інженери Bosch рекомендують ґрунтуватися на властивостях компонентів і характеристиках базових оригінальних специфікацій. Кожна система розроблена для досягнення завдань і вимог, які на неї покладені. Якщо на автомобіль із гальмами, розробленими для роботи з традиційними колодками, встановити керамічні, то їх швидке зношення з високим рівнем пилу від гальмівних механізмів призведе до пошкоджень і збоїв у роботі системи. І, навпаки, якщо встановлені спочатку керамічні колодки замінити на традиційні, то недоліки у вигляді шумів і надмірного зносу диска гарантовані. При заміні завжди краще дотримуватися принципу оригінальної конструкції.
Що може збільшити ефективність роботи гальмівної системи?
Найкращий шлях для збільшення ефективності гальмування – встановити колодки і диски високої якості, якими є диски і колодки Bosch. До того ж, якісно проведені обслуговування і ремонтні роботи можуть відновити гальмівну систему автомобіля до початкових, оригінальних показників, які забезпечують ефективність гальмування, відповідну до жорстких вимог автовиробників.
Чи потрібно разом з колодками і дисками міняти напрямні або інші компоненти гальмівної системи?
Якщо стан додаткових компонентів гальмівної системи для кріплення колодок, зменшення шумів і вібрацій є хорошим, можна їх не міняти. Однак із часом напрямні зношуються, на поверхні з’являється корозія, а пружини і пластини втрачають свої характеристики. Оскільки вартість цих компонентів не висока, час від часу або у разі необхідності слід замінювати їх новими.
Які переваги мають компоненти Bosch?
Оскільки компанія Bosch виробляє і постачає компоненти гальмівних систем як оригінальне оснащення багатьох автомобілів, часто запасні частини Bosch абсолютно ті самі, що йдуть на конвеєри автовиробників. Продукція Bosch для первинного постачання і для ринку післягарантійного обслуговування за якістю або вимогам до продукції нічим не відрізняється.
Під час розробки дискових колодок одним із завдань компанії Bosch є забезпечення рівня шуму нижче 70 дБ. Тому тільки правильний підбір матеріалів і дуже точне налаштування характеристик може забезпечити необхідний комфорт за високої продуктивності колодок. За допомогою акустичних випробувань на спеціальних динамічних стендах у дослідницькому центрі в м. Карлсруе, (Німеччина) визначається індивідуальне налаштування для кожної гальмівної системи, що забезпечує максимальний рівень характеристик. Для моделювання реалістичних умов експлуатації в різних кліматичних поясах у всьому світі температура навколо випробувальних стендів може регулюватися від -40 до + 60 ° C.
Є й інші переваги продукції від компанії Bosch. Наприклад, для працівників СТО, у яких виникли будь-які питання, діє гаряча лінія за номером 0 800 500 303. Для представників автосервісів проводяться постійні навчання роботі як із механічними, так і з електронними гальмівними системами. Детальніше про програму курсів можна дізнатися на порталі Навчального центру Bosch.