Кожен власник автомобіля рано чи пізно стикається з проблемою заміни, а отже і вибору моторного масла. При цьому слід звернути особливу увагу на кілька моментів.
Періодичність заміни масла.
У переважній більшості в інструкціях, які додаються до автомобілів, є вказівка на те, що при експлуатації автомобіля у важких умовах заміна моторного масла повинна проводиться частіше, ніж рекомендовано виробником. На жаль, за оцінкою західних експертів, опублікованій свого часу ADAC, умови експлуатації автомобілів на дорогах СНД є важкими, в зв'язку з чим були озвучені наступні рекомендації.
Пробіг автомобіля між замінами масла для країн СНД, на їхню думку, не повинен перевищувати:
- для мінерального моторного масла 5000-6000 км,
- для напівсинтетичних моторних масел7000-8000 км,
- для синтетичних масел 10000-11000 км.
Слід пояснити, що під важкими умовами мається на увазі низька якість дорожнього покриття, велика кількість крутих поворотів, великі перепади дороги по висоті (спуски, підйоми), однорядне рух, відсутність багаторівневих розв'язок, забрудненість (засніженість) доріг, низький рівень організації руху в населених пунктах ( пробки, відсутність підземних пішохідних переходів, непродумана робота світлофорів і т.д.), плюс низька якість палива. Все це призводить до того, що більшу частину часу двигун працює в змінних режимах, що і є багаторазовим важкими умовами експлуатації автомобіля.
Вибір моторного масла.
Перш за все при виборі масла для нового автомобіля слід орієнтуватися на рекомендації заводу-виготовлювача, якщо такі викладені в інструкції, враховуючи при цьому, що обирається масло може бути краще за якістю ніж рекомендоване, але ні в якому разі не гірше.
При цьому Ви повинні пам'ятати, що в процесі експлуатації двигун неминуче зношується, що призводить до збільшення всіх зазорів, і рано чи пізно рекомендоване заводом-виробником моторне масло перестає відповідати стану Вашого двигуна. Як наслідок - Ви будете змушені перейти на масло з іншими фізичними властивостями ніж рекомендоване. Загальноприйняті рекомендації по переходу на інше масло полягають у наступному: першу третину всього терміну експлуатціі (приблизно 100.000-150.000 км) застосовується синтетичне моторне масло, другу третину (до 200.000-250.000 км) напівсинтетичне, а потім - мінеральне.
В першу чергу такий перехід обумовлений зниженням витрат, так як з зносом двигуна збільшується витрата масла. Крім того, в окремих випадках це дозволяє знизити витрати масла в процесі подальшої експлуатації автомобіля.
Моторні масла відрізняються один від одного за двома основними характеристиками - в'язкості масла і якості масла.
В'язкість масла
В'язкість моторного масла визначається за специфікацією SAE (Society of Automobile Engineers) і вибирається за таблицею відповідності в'язкості температурі моторного масла. При цьому мова йде саме про температуру масла, а не повітря, по тій простій причині, що температура повітря величина змінна і схильна до значних змін на протязі доби а іноді і протягом декількох годин.
SAE дає досить чіткі значення допустимої в'язкості масел тільки для негативних температур, які фактично можуть бути температурою холодного пуску двигуна в зимових умовах і в деяких (по крайней мере, далеко не у всіх) випадках можуть бути рівні температурі повітря.
Для позитивних температур, значення в'язкості даються для гранично допустимої температури масла в двигуні (100 ° С і 150 ° С), а не повітря.
При яких значеннях температури повітря двигун прогріється до граничної температури, залежить від конструкції двигуна (обсяг і ефективність системи охолодження, додаткові масляні радіатори, теплообмінники) і умов експлуатації (бездоріжжя, високогір'ї, пустеля, манера водіння і т.п.)
Застосування таблиці 1 найпростіше пояснити на прикладі для масла SAE 0W-50.
Перш за все, із самої маркування масла слід, що при негативних температурах це масло буде мати в'язкі властивості відповідають класу SAE 0W, а при прогрітому двигуні в'язкі властивості будуть відповідати класу SAE 50.
З таблиці 1 для SAE 0W-50:
- Максимальна в'язкість при проворачівніі дорівнює 6200 mPa-s при температурі масла -35 ° С. Це означає, що при температурі масла -35 ° C масло не загусне і навіть не дуже потужний стартер і акумулятор забезпечать необхідне для запуску обертання двигуна.
- Максимальна в'язкість при прокачуванні дорівнює 60000 mPa-s при температурі масла -40 ° С.
- Масло зберігає допустиму плинність і буде швидко і рівномірно розподілятися по всій системі змащення при температурі масла до - 40 ° С.
- Кінематична в'язкість при низькій швидкості зсуву при температурі масла 100 ° С знаходиться в межах від 16,3 до 21,9 mm² / ѕ.
Іншими словами, при заглушеному прогрітому двигуні гаряче масло, завдяки збереглася в цих межах в'язкості, що не стече повністю зі змащуваних поверхонь, і буде швидко закачано в систему змащення масляним насосом в процесі запуску гарячого двигуна.
Мінімальна кінеметіческая в'язкість при високій швидкості зсуву при температурі масла 150 ° С дорівнює 3,7 mPa-s.
Тобто навіть при температурі масла 150 ° C і високих оборотах двигуна масло зберігає в'язкість достатню для створення змазує плівки без розривів або переривання, забезпечуючи тим самим захист двигуна.
Нерідко власники автомобілів при виборі моторного масла вдаються до допомоги діаграми відповідності в'язкості температурі повітря.
Хто і коли придумав цю діаграму не відомо. Однак точно відомо, що SAE до створення цієї діаграми не має ніякого відношення, оскільки як організація займається розробкою і контролем дотримання стандартів для масел ніколи не прив'язувала в'язкість масла до температури повітря.
SAE завжди оперує таким показником як температура масла, так як температура моторного масла в піддоні картера двигуна автомобіля часто не дорівнює температурі повітря. Наприклад автомобіль засипаний снігом, стоїть над теплим каналізаційним люком може мати температуру масла в піддоні на 5-8 ° С вище, ніж температура повітря. Або автомобіль стоїть в неопалюваному гаражі. Таких прикладів можна навести безліч.
Таким чином, діаграма залежності в'язкості масла по SAE від температури повітря створена лише для наочності і зручності, є приблизною і може застосовуватися тільки в тих випадках, коли відсутні будь-яка інша інформація.
Як правило масла з індексом 0W і 5W - синтетичні, 10W - напівсинтетичні, 15W - мінеральні.
Якість моторного масла
Якість масла залежить від комплексу присадок і добавок покликаних підвищити експлуатаційні характеристики масла. Існує кілька загальновизнана організацій регламентують якість масла відповідно до вироблених ними критеріями оцінки якісних характеристик. Порівняння вимог до якості масла за 10-бальною шкалою в різних системах наведено на діаграмі компанії Lubrizol.
На жаль формат статті не дозволяє розмістити всі діаграми порівняння систем класифікації і відмінностей між ними. Більш розгорнута інформація розміщена на вкладці "МАСЛО" таблиці порівняння основних характеристик автомобілів, яку можна завантажити безкоштовно на Головній сторінці сайту. При цьому треба враховувати, що це лише оціночні діаграми, і підміняти ними рукомедаціі виробників за вибором масла не рекомендується.
.
API (American Petroleum Institute) - Американський інститут нафти створив систему класифікації моторних масел (API Engine Service Classification System) в 1969 році для американських автомобілів. Вимоги до якості масел не такі високі як в Європі і розраховані в основному на американські двигуни, що відрізняються високим запасом міцності завдяки особливостям конструкції двигунів і застосування висококачестенних і ізносоусточівих матеріалів. Класи по API діляться на дві групи: для бензинових двигунів (позначаються від SA до SN) і для дизельних (позначаються від CA до CJ). На сьогоднішній день діють класами є SJ, SL, SM, і новий клас SN для бензинових двигунів і CG-4, CH-4, СI-4, CJ-4 для дизельних (4 - означає чотиритактний двигун).
ACEA (Association des Constracteuis Europeen des Automobiles) - Асоціація Європейських виробників автомобілів створена в 1996 році за участю практично всіх провідних Європейських автовиробників, ввела свою систему класифікації масел для європейських автомобілів. Вимоги ACEA до якості масла є більш строгими, ніж американські (API), тому що в Європі умови експлуатації і конструкція двигунів відрізняються від американських більш високим ступенем форсування і максимальними оборотами; меншою масою двигунів; більшої питомою потужністю; великими швидкостями пересування; важчими міськими режимами. Класи по ACEA діляться на три групи: для бензинових двигунів (позначаються від A1 до A5), для дизельних (позначаються від B1 до B5) і для важких вантажівок (від Е1 до Е4).
ILSAC (International Lubricant Standardization and Approval Committee) - Міжнародних комітет зі стандартизації і схвалення моторних масел, створений спільно Японською асоціацією виробників автомобілів JAMA і Американською асоціацією виробників автомобілів Аама з метою сертифікації масел в основному для японських легкових автомобілів з бензиновим двигуном. Вимоги більш жорсткі ніж Американські, але поступаються Європейським. (Позначаються від GF-1 до GF-5)
Схвалення автовиробників
Провідні виробники автомобілів світу (Daimler, BMW, Ford, Peugeot-Citroеn, Toyota, Nissan і т.д.) ввели систему схвалення масел відповідних за своєю якістю тієї чи іншої моделі або модифікації випускається ними двигуна. Особливо це стосується фірм, які виробляють суперкари, спорткари або ексклюзивні моделі автомобілів для двигунів яким необхідні масла з відповідними характеристиками.