Обрив ременя у системі газорозподілу — «страшний сон» кожного автоаматора. Що таке ГРМ, як він влаштований і чим небезпечна така поломка, — розповімо у статті.
ГРМ: що це таке, та його роль у роботі двигуна
ГРМ - це механізм, який відповідає за регулювання своєчасного випуску відпрацьованих газів та упорскування паливоповітряної суміші в двигунах внутрішнього згоряння. Привід ГРМ у машині - це ремінь чи ланцюг. Ремінь приводу - гумовий зубчастий виріб, який синхронізує обертання колінвала та розподільного валу двигуна. Робота ременя влаштована за тим же принципом, що обертання шестерні велосипеда. Крім того, привід ГРМ завдяки своїм насічкам підтримує потрібні показники налаштувань системи. Ще одна функція ременя - керування водяним насосом, а іноді і помпою.
Пристрій ременя ГРМ
Ремінь ГРМ - це кільце з технічної гуми. Іноді до складу цього елемента входять нитки полімерів. Завдяки гумі виріб працює з мінімальним рівнем шуму.
Найбільш поширеними є такі види ременів:
- зубчасті;
- поліклинові;
- клинові.
У більшості ДВЗ застосовуються зубчасті ремені - більш складні з точки зору конструкції та ефективні при налаштуванні фаз ГРМ. На внутрішній поверхні такого ременя передбачені насічки, завдяки яким забезпечується зчеплення зі шківами колінвалу та розподільного валу. Важливим параметром ременя є внутрішній діаметр кільця та його ширина. При покупці оригінального виробу важливо враховувати ці характеристики.
Коли треба робити заміну ременя ГРМ
Коли міняти ремінь ГРМ? На знос цього елемента впливає безліч факторів:
- термін експлуатації автомобіля;
- поломки двигуна;
- занадто силе чи, навпаки, слабке натяжіння ременя;
- протікання мастильного матеріалу;
- неправильний монтаж та обслуговування;
- різка манера їзди.
Важливі ознаки, що свідчать про те, що настав час замінити ремінь:
- вік виробу не менше 7-8 років;
- поява диму у вихлопній трубі;
- неполадки у системі запалювання;
- підтікання мастила з-під кожуха;
- незвичайні звуки (клацання чи ін.);
- стартер крутиться, а двигун не запускається;
- видимі тріщини та інші «симптоми» зношування.
Термін експлуатації ременя ГРМ (за данними виробників)
Кожен виробник розраховує термін служби ременя ГРМ. Де ця інформація? Дані наведено у технічному посібнику до кожного автомобіля. У таблиці нижче – інформація про приблизний термін служби ременя ГРМ у легкових машинах популярних марок.
Марка авто | Пробіг, при якому потрібна заміна ременя ГРМ |
Audi | 120 000 |
Renault | 120 000 |
Ford | 160 000 |
Hyundai | 75 000 |
BMW | 95 000 |
Honda | 120 000 |
Toyota | 95 000 |
Volkswagen | 95 000 |
Nissan | 95 000 |
Mazda | 95 000 |
KIA | 90 000 |
Daewoo | 115 000 |
Наведена таблиця має рекомендаційний характер. У разі виникнення неполадок ми радимо звернутися на СТО для діагностики та вирішення проблеми.
Можливі наслідки обриву ременя ГРМ
Іноді можна замінити лише ремінь. Але таке буває рідко. Найчастіше відбувається згинання клапанів, які теж доведеться міняти. Якщо пошкоджується поршень, доводиться повністю перебирати двигун. У поодиноких випадках руйнується блок циліндрів і ГБЦ (його голівка).
Як здійснюється заміна ременя ГРМ
Проводити заміну ременя приводу повинні фахівці, оскільки будь-які недоліки відіб'ються на роботі та терміні служби окремих агрегатів і транспортного засобу в цілому, а також призведуть до істотних витрат.
Етапи заміни ременя ГРМ у Бош Авто Сервіс СТО «Універсальна»:
- Наші спеціалісти знімають захист ременя.
- Звільняється доступ до нижньої кришки ГРМ. Для цього проводиться демонтаж бризговиків, пильовиків та інших елементів.
- Далі ми знімаємо шків генератора, спочатку викрутивши болт кріплення та максимально послабивши натяжний ролик.
- Знімається старий ремінь та встановлюється новий.
- Виготовляється натяжка за допомогою ролика. Після цього гайка затягується.
- Наприкінці здійснюється перевірка робіт. Елемент вважається правильно змонтованим, якщо його не можна провернути вручну більше, ніж на 90°.
- Далі механізм збирається у зворотній послідовності, і двигун запускається.
Вартість заміни ременя ГРМ у Бош Авто Сервіс СТО «Універсальна» варіюється від 1200 до 4500 грн, залежно від обсягу робіт, марки автомобіля та інших факторів.
Ланцюг ГРМ та його відмінності від ременя
І ланцюг, і ремінь ГРМ призначені для виконання однієї й тієї функції, але при цьому вони по-різному влаштовані. Ремінь, хоч і закритий кожухом, але знаходиться зовні двигуна, тоді як ланцюг ГРМ - це елемент всередині двигуна, який завжди змащений олією. Це означає, що зовнішні чинники на знос ланцюга мало впливають.
Коли потрібно міняти ланцюг ГРМ
У ланцюзі може відбуватися збільшення кроку через знос шарнірів її ланок. Якщо після запуску двигуна з'являються дивні скрипучі або дзвінкі шуми - швидше за все, настав час замінити ланцюг. При незначному пошкодженні ланцюга через декілька хвилин роботи двигуна звуки зникають, але шум двигуна під час руху змінює тональність і стає голоснішим.
Основні ознаки розтягування ланцюга ГРМ:
- мотор почав шумно працювати на неодруженому ходу;
- після зупинки двигуна колінвал може крутитися у зворотний бік;
- нестабільна робота мотора та провали на початку руху;
- падіння потужності при розгоні з малою швидкістю;
- підвищена витрата палива.
Діагностика зношування ланцюга
Як провести діагностику ланцюга ГРМ? На сучасних моторах передбачаються спеціальні оглядові отвори, в які можна побачити поділки натягувача. Коли вони збільшуються, ланцюг треба міняти.
Як проводиться заміна ланцюга ГРМ
Етапи заміни:
- Демонтаж кришки двигуна.
- Далі потрібно зняти радіатор та вентилятор.
- Демонтаж захисту двигуна.
- Знімається шків коленвала.
- Демонтаж натяжних роликів, лобової кришки двигуна та натягувача ланцюга.
- Потім знімається черевик натягувача, заспокійника, ланцюга ГРМ.
- Далі проводиться заміна ланцюга і всі елементи збираються у зворотному порядку.
Оскільки ремінь розташований зовні мотора, заміна ланцюга ГРМ, що знаходиться всередині, займає набагато більше часу і коштує дорожче.
Чому варто обрати техобслуговування у Бош Авто Сервіс СТО «Універсальна»
Ремінь або ланцюг ГРМ - важливі елементи автомобіля, які керують синхронізацією розподільного валу та колінвалу. Проблеми з цими деталями можуть призвести до серйозного пошкодження авто, аж до виходу двигуна з ладу. Тому радимо стежити за станом ременя чи ланцюга постійно, не чекаючи серйозного зносу або обриву. Регулярні ТО та діагностика допоможуть вчасно виявити зношеність ременя або ланцюга та не допустити виходу автомобіля з ладу. Потрібна діагностика ГРМ у Запоріжжі? Звертайтесь у Бош Авто Сервіс СТО «Універсальна» та оцініть наші переваги:
- доставка запчастин на СТО відбувається 4 рази на день. Наші співробітники підберуть деталі Bosch або інших виробників для вашого автомобіля;
- ми обслуговуємо всі марки машин;
- ціни на ТО - на 20-40% нижче, ніж у офіційних дилерів;
- у нас діють суттєві знижки, ми проводимо регулярні акції;
- в клієнтській зоні діє безкоштовний Wi-Fi і можна випити прохолодні або зігрівальні напої, зарядити мобільний телефон;
- можливість оформити поліс ОСАЦВ за доступною ціною.