Якщо при двигуні, що працює, з-під капота доноситься стукіт, вашому автомобілю потрібна «швидка допомога». Ці характерні шуми найчастіше виникають через утворення люфту між деталями. Якщо цокіт у двигуні чути дуже виразно - значить, допустимий зазор перевищений вдвічі чи навіть більше, а елементи агрегату швидко зношуються.
Зрозуміти, що неполадки виникли саме в двигуні, можна не тільки по шумах, що чують, але і по зниженню тиску мастила, про що сигналізує індикатор на приладовій панелі.
Не варто відкладати усунення несправностей у моторі на потім, адже йому можуть загрожувати такі небезпеки:
- великі навантаження та сильна детонація;
- перманентний перегрів горючої суміші та погіршення її властивостей та характеристик, що тягне за собою швидке зношування комплектуючих агрегату.
Шуми у двигуні: поширені причини
Нерідко цокіт може з'являтися у таких вузлах двигуна:
- впускні та випускні клапани;
- корінні шийки;
- поршнева група;
- розподільний вал;
- кривошипно-шатунний механізм.
Якщо у вашому авто стукає двигун під час запуску при мінусовій температурі, на холостому ходу, на гарячу і при збільшенні обертів, це може свідчити про неполадки у вищезгаданих вузлах. Проаналізуємо ці випадки та визначимося з подальшим алгоритмом дій.
Шуми двигуна під час запуску в холод
Якщо цокіт у моторі з'являється при його пуску в мінусову температуру, значить «винні» клапани.
Експлуатацію автомобіля можна продовжувати, якщо шум в агрегаті чутний при зниженні обертів. Але це «перший дзвіночок», який говорить про те, що незабаром потрібно буде займатися вирішенням проблеми. Виникнення шуму може свідчити про зношеність рокерів клапанів. Зазвичай у разі з'являються дзвінкі клацання. Інша можлива причина — забилися отвори на розподільчому валі, якими в рокер надходить олія. І тоді шуми посилюватимуться при навантаженні.
Ще одна причина шумів, що лунають із клапанів, - вібрація двигуна, яка може виникнути через детонацію. При цьому потужність силового агрегату знижується, з'являється чорний дим та металевий цокіт. Тривожний симптом – шум у двигуні на холостому ходу, який сигналізує про збільшення люфту між штовхачами та кулачками розподільчого валу. Таку проблему необхідно вирішувати невідкладно, інакше є небезпека виходу двигуна з ладу. Слід регулювати клапани кожні 10–15 тис. км. пробігу автомобіля — і такої проблеми не виникне.
Для з'ясування причини цокоту потрібно перевірити тиск олії та зазор клапанів. Найпоширеніша причина стуку в двигуні на холодну — перебої в подачі мастильного матеріалу через вологи, що накопичилася, або зношування штовхачів. Якщо тиск моторного масла знаходиться в межах норми, то проблема, швидше за все, у люфті клапанів.
З'явилися сторонні звуки за високого навантаження? Значить, не вистачає мастила. Долийте масло - і стукіт повинен зникнути. Якщо ж нічого не змінилося, і стукіт у двигуні при збільшенні обертів стає ще сильнішим, це може свідчити про знос підшипників колінчастого валу. Така ситуація потребує екстреного втручання. Щоб уникнути серйозного ремонту авто, варто припинити експлуатацію автомобіля до усунення несправності.
Шум у двигуні від розподільного валу
Якщо причина криється в розподільному валі, виникає стукіт у двигуні на певних обертах, наприклад, без навантаження його не чути. Зазвичай шуми виникають при запуску двигуна в холодну погоду, при цьому вони глухіші в порівнянні з тими, що видають клапана. Це з тим, що з простої агрегату весь мастильний матеріал із поверхні деталей стікає, і перші обороти двигун робить у сухому стані. Коли мотор заводиться, - стукіт з'являється, але як тільки поверхні вузлів агрегату знову покриваються мастилом, він пропадає. Навіть за такий короткий проміжок часу досвідчений водій може зрозуміти, що викликає проблему.
Якщо звук посилюється при підвищенні обертів, автомобілю потрібна невідкладна діагностика в автосервісі. Інакше можливі серйозні наслідки для розподільчого валу, гідрокомпенсаторів та підшипників. Дистанція, яку може подолати машина з шумами в розподільному валу та з несправними гідрокомпенсаторами, становить не більше 50 тис. км. Подальша експлуатація автомобіля може бути небезпечною.
Шуми у двигуні через поршневу групу
Це досить поширена ситуація, оскільки циліндрична форма поршня далека від ідеальної. Шуми можуть бути спровоковані:
- ударами об стінки циліндра під час роботи;
- кільцями, які під час руху б'ються об палець;
- викривленням штока поршня;
- зміщенням осі;
- дотиком робочої поверхні з прокладкою головки;
- важким рухом опори пальця.
Шуми у двигуні: дзвінкі та глухі
При роботі автомобіля властивості моторного масла погіршуються, а його в'язкість збільшується. В результаті тертя між комплектуючими посилюється, що призводить до пошкодження поверхонь та прискореного зношування. Коли стукіт у двигуні на гарячу чути чітко — значить, вироблення деталей досягло критичних показників. Якщо є нестача масла, при запуску мотора з'являється глухий звук.
Отже, мастильні матеріали дуже важливі: щоб уникнути появи шумів при моторі, що працює, потрібно вчасно здійснювати заміну масла. Якщо стукіт глухий - причина криється в нестачі мастила. Якщо ж чути дзвінкі звуки, потрібно відрегулювати або замінити клапани.
Звук у КПП або двигуні: як з'ясувати
Буває так, що нелегко встановити, звідки лунає шум: з коробки або з мотора. Щоб розібратися, при працюючому агрегаті потрібно натиснути на педаль зчеплення. Звук зник? Значить, «винна» коробка перемикання передач. Видавлена педаль зчеплення перериває зв'язок КПП із приводом, дозволяючи діагностувати проблему. Можливі причини появи шуму - знос підшипників або нестача олії.
Поради щодо ремонту двигуна
При ремонті двигуна рекомендується слідувати певному алгоритму:
- Перевірте рівень мастила. Його дефіцит може призвести до порушення роботи всього агрегату.
- Знайдіть джерело звуку. Якщо рівень олії в нормі, рекомендується перевірити стан:
- паливної системи;
- приводів;
- шківів навісного обладнання.
-
Зверніть увагу на особливості шумів. При оборотах стукіт у двигуні посилюється? Отже, проблеми виникли, швидше за все, в циліндро-поршневій групі або кривошипно-шатунному механізмі (КШМ).
Періодичність стукоту може збігатися з частотою обертання коленвала (відрізняється приблизно вдвічі). У такому разі проблема, ймовірно, полягає у системі газорозподільного механізму (ГРМ). По частоті обертання колінчастий вал вдвічі перевищує розподільний. При нагріванні двигуна звук зазвичай посилюється, оскільки збільшуються зазори клапанного механізму. Як виняток згадайте випадки шумів, що виникають у гідрокомпенсаторах під навантаженням.
Посилення звуку також може бути пов'язане з нагріванням та подальшим розширенням моторного масла, що говорить про проблеми в роботі підшипників КШМ.
Стукіт при роботі двигуна може сигналізувати про наявність серйозних неполадок, які з часом можуть лише посилюватись. Якщо ви чуєте шуми, але не впевнені, що можете самостійно усунути несправність, зверніться до Бош Авто Сервіс СТО «Універсальна» та у нас можно купити запчастини для іномарок у Запоріжжі для ремонту двигуна. Наші співробітники проведуть діагностику та оперативно вирішать проблему, що зробить поїздки на вашому авто більш комфортними та безпечними